IMPLEMENTASI ITIL V3 UNTUK MENGETAHUI TINGKAT KEMATANGAN SISTEM (STUDI KASUS SISTEM INFORMASI DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN KABUPATEN BANGGAI)

CAHYA DWIPUTRA ABUHASAN (2025) IMPLEMENTASI ITIL V3 UNTUK MENGETAHUI TINGKAT KEMATANGAN SISTEM (STUDI KASUS SISTEM INFORMASI DINAS PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN KABUPATEN BANGGAI). Sarjana thesis, Universitas Tadulako.

Full text not available from this repository.

Abstract

ABSTRAK

Pendidikan modern menjadi sangat tergantung pada teknologi informasi sebagai bagian integral dalam mencapai visi, misi, dan tujuan lembaga pendidikan. Audit sistem informasi, sebagai alat pengujian untuk memastikan kesesuaian sistem dengan tujuan organisasi, performa sistem, serta untuk mengidentifikasi potensi risiko dan dampak yang mungkin terjadi, kini diakui sebagai elemen kunci dalam meningkatkan tata kelola IT. Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Banggai, sebagai pengawas pelaksanaan program pendidikan dan kebudayaan di Kabupaten Banggai, menggunakan sistem “Dikbud Banggai” sejak awal tahun 2020. Untuk memperbaiki pelayanan publik, memudahkan pengambilan keputusan, dan mengelola data secara efektif. Penelitian ini bertujuan untuk melakukan audit sistem informasi Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Banggai (DIKBUD Banggai) dengan menggunakan Framework ITIL V3, terutama dalam Domain Service Operation dan Domain Service Design. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi solusi yang dapat meningkatkan kinerja sistem “Dikbud Banggai”. Mengukur efektivitas, efisiensi, dan kapabilitasnya, serta memberikan rekomendasi kepada pengelola “Dikbud Banggai” untuk mengatasi masalah dan temuan dari hasil audit. Melalui pendekatan ini, diharapkan bahwa hasil penelitian ini akan memberikan panduan yang berharga dalam meningkatkan pengelolaan teknologi informasi di lembaga pendidikan dan memperbaiki kualitas pendidikan di Kabupaten Banggai
Kata Kunci : Audit Sistem, Service Operation, Service Design, Framework ITIL V3

ABSTRACT
Modern education has become highly dependent on information technology as an integral part of achieving the vision, mission and goals of educational institutions. Integral in achieving the vision, mission, and goals of educational institutions. Information system audit, as a testing tool to ensure system compliance with organizational objectives, performance of the system, as well as to identify potential risks and impacts that may occur, are now recognized as key elements in improving information system governance. Are now recognized as a key element in improving IT governance. Education and Culture Office of Banggai District, as the supervisor of the implementation of the education and culture programs in Banggai District, has been using the “Dikbud Banggai” system since early 2020. System since early 2020. To improve public services, facilitate decision-making decisions, and manage data effectively. This research aims to audit information system of the Education and Culture Office of Banggai Regency (DIKBUD Banggai) using the ITIL V3 Framework, especially in the Service Operation Domain and Service Design Domain. Service Design Domain. This research aims to identify solutions that can improve the performance of the “Dikbud Banggai” system. Measuring the effectiveness, efficiency, and capability of capability, and provide recommendations to the manager of “Dikbud Banggai” to overcome problems and findings from the audit. overcome the problems and findings from the audit results. Through this approach, it is expected that the results of this study will provide valuable guidance in improving management of information technology in educational institutions and improving the quality of education in Banggai Regency.
Keywords: System Audit, Service Operation, Service Design, ITIL V3 Framework

Item Type: Thesis (Sarjana)
Commentary on: Eprints 0 not found.
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Informatika
SWORD Depositor: Users 0 not found.
Depositing User: Users 0 not found.
Date Deposited: 22 Jan 2025 07:16
Last Modified: 06 Feb 2025 07:14
URI: https://repository.untad.ac.id/id/eprint/113434
Baca Full Text: Baca Sekarang

Actions (login required)

View Item
View Item