The Application Of Partner Reading Strategy In Improving Reading Comprehension Of The Eight Grade Students At SMP Negeri 1Toribulu (penerapan Strategi Membaca Berpasangan Dalam Meningkatkan Pemahaman Membaca Pada Siswa Kelas VIII Pada SMP Negeri 1Toribulu )

REKA MAULIDINA (2022) The Application Of Partner Reading Strategy In Improving Reading Comprehension Of The Eight Grade Students At SMP Negeri 1Toribulu (penerapan Strategi Membaca Berpasangan Dalam Meningkatkan Pemahaman Membaca Pada Siswa Kelas VIII Pada SMP Negeri 1Toribulu ). Sarjana thesis, Universitas Tadulako.

Full text not available from this repository.

Abstract

ABSTRACT
Reka Maulidina (A 121 14 052). “The Application of Partner Reading Strategy
in Improving Reading Comprehension of the Eighth Grade Students at SMP
Negeri 1 Toribulu.” Skripsi, English Education Study Program, Language and Art
Education Department, Faculty of Teacher Training and Education, Tadulako
University. Under the supervision of Ferry Rita.
The objective of this research is to find out that the Application of Partner Reading
Strategy improves students’ reading comprehension. The population was the grade
Eight students at SMP Negeri 1 Toribulu. The researcher used quasi- experimental
design. The researcher sample were VIII A as the experimental group which
consisted of 28 students and VIII B as the control group which consisted 28 student.
The test was administered twice: pre test and post test. The data were analyzed
statically in order to find out the significant achievement of the students in the pre
test and the post test. The experimental group was given the treatment by applying
Partner Reading Strategy, while the control group was taught reading descriptive
text with conventional strategy. The instrument used in collecting data was a test
given as pre-test and post-test. The result of tests shows that the mean score of
experimental group was 88.0 from 52,3 in the pretest, and the control group was 75
from 54,5 in the pretest. This score shows that the mean score of the experimental
group is higher than the mean score of the control group on posttest. By applying
one-tailed test at 0.05 level of significance with 54 degree of freedom (df), it is found
that, the tcounted value of (1,87) is greater than ttable value (1.67). It confirms that, the
research hypothesis was accepted. Based on the result, it concludes that, Partner
Reading Strategy improves students’ reading comprehension at the eight grade
students of SMP Negeri 1 Toribulu.
Keywords: Reading Comprehension, Partner Reading Strategy

ABSTRAK
Reka Maulidina (A 121 14 052). “Penerapan Strategi Membaca Berpasangan
dalam Meningkatkan Pemahaman Membaca Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1
Toribulu.” Skripsi, Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Jurusan Pendidikan
Bahasa dan Seni, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako. Di
bawah Bimingan Ferry Rita.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bahwa Penerapan Strategi
Membaca Berpasangan meningkatkan pemahaman bacaan siswa. Populasi dalam
penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Toribulu. Peneliti menggunakan
desain eksperimen semu. Sampel peneliti adalah VIII A sebagai kelompok
eksperimen yang terdiri dari 28 siswa dan VIII B sebagai kelompok kontrol yang
terdiri dari 28 siswa. Tes dilakukan dua kali: pre test dan post test. Analisis data
dilakukan secara statistik untuk mengetahui pencapaian signifikan siswa pada pre
test dan post test. Kelompok eksperimen diberikan perlakuan dengan menerapkan
Strategi Membaca Berpasangan, sedangkan kelompok kontrol diberi perlakuan
membaca teks deskriptif trategi convensional. Instrumen yang digunakan dalam
mengumpulkan data adalah tes yang diberikan sebagai pre-test dan post-test. Hasil
tes menunjukkan bahwa nilai rata-rata kelompok eksperimen adalah 88.0 dari 52,3
pada saat pretest, dan kelompok kontrol adalah 75 dari 54,5 pada saat pretest. Skor
ini menunjukkan bahwa skor rata-rata kelompok eksperimen lebih tinggi daripada
skor rata-rata kelompok kontrol pada posttest. Dengan menggunakan uji satu sisi
pada taraf signifikansi 0,05 dengan derajat kebebasan 54 (df) diperoleh nilai thitung
(1,87) lebih besar dari nilai t tabel (1,67). Hal tersebut menegaskan bahwa, hipotesis
penelitian diterima. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa Strategi
Membaca Berpasangan meningkatkan pemahaman membaca siswa kelas VIII SMP
Negeri 1 Toribulu.
Kata kunci: Pemahaman membaca, Strategi Membaca Berpasangan

Item Type: Thesis (Sarjana)
Commentary on: Eprints 0 not found.
Divisions: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
Library of Congress Subject Areas > L Pendidikan > Pendidikan Bahasa Inggris
SWORD Depositor: Users 0 not found.
Depositing User: Users 0 not found.
Date Deposited: 22 Jan 2025 07:16
Last Modified: 06 Feb 2025 07:14
URI: https://repository.untad.ac.id/id/eprint/140439
Baca Full Text: Baca Sekarang

Actions (login required)

View Item
View Item